Centre de la Gravure et de l'Image imprimée
Elk jaar worden hier 6 tot 12 tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd (monografische of historische rondleidingen, thematische ensembles, verkenning van een bepaalde drukproces, maar ook het virtuele beeld en de nieuwe drukmedia).
Ook buiten de muren worden talrijke evenementen georganiseerd, zowel in België als in het buitenland.
Pierre Alechinsky, Louise Bourgeois, Pol Bury, Jean Dubuffet, Anne Dykmans, Joan Miró, Kiki Smith, Antoni Tàpies, Luc Tuymans... Meer dan 1.700 Belgische en internationale kunstenaars van de tweede helft van de 20e eeuw tot vandaag vormen samen de verbazend collectie van bijna 16.000 werken in La Louvière, 10 rue des Amours.
Het museum is volledig gewijd aan hedendaagse grafische kunst en is een plaats om elkaar te ontmoeten, na te denken en te leren over de huidige grafische expressie..
Iedereen krijgt de kans om de hedendaagse gedrukte kunst te leren kennen door middel van activiteiten, ontworpen door de educatieve dienst : spelletjes, inleidende workshops, graveercursussen, professionele workshops, educatieve koffers, enz.
Verschillende animaties in de zalen zijn voorzien voor gezinnen met kinderen: barda-spelen, teksten op ooghoogte van de kinderen, enz.

- T. +32 64 27 87 27
- Rue des Amours 10 - 7100 La Louvière
- www.centredelagravure.be
- accueil@centredelagravure.be
Het Grafisch Centrum van La Louvière nodigt je uit om Celles et ceux de Marchoul te ontdekken , een tentoonstelling gewijd aan het werk van de Belgische graveur en de impact van zijn lessen op de kunstenaars die hij opleidde.
Marchouls werk en impact
De tentoonstelling Celles & Ceux de Marchoul belicht niet alleen het werk van de Belgische prentkunstenaar Gustave Marchoul (1924-2015), maar ook de impact van zijn lessen op zijn oud-studenten aan de Académie de Mons en vooral aan La Cambre.
Als belangrijke kunstenaar van de naoorlogse periode drukte Marchoul zijn stempel op de geschiedenis van de prentkunst door zijn rigoureuze en vernieuwende benadering van technieken als etsen, drogen en xylografie. Zijn werken, die schommelen tussen licht en schaduw, verkennen figuratieve of abstracte en poëtische vormen.
Dankzij zijn veeleisende manier van lesgeven heeft Marchoul toekomstige kunstenaars opgeleid zonder een bepaalde stijl op te leggen. Elk van zijn leerlingen ontwikkelde zijn eigen universum, een weerspiegeling van de artistieke vrijheid die door hun leraar werd aangemoedigd.
Dit is een fascinerende kijk op een rijke en diverse kunst, die de diepte van de link tussen creatie en overdracht onthult