Design Museum Brussels

Reviews
3,6/5 (4257 Google reviews)
Reserveren
Het Design Museum Brussels werd geopend na de aankoop van een privécollectie door het Atomium en is een plaats gewijd aan design en zijn geschiedenis.

Sinds 2015 omvat de collectie van het museum, the Plastic Design Collection, het landschap van kunststoffen in design van de jaren 1950 tot nu. Naast deze collectie opende het museum belgisch design belge, een permanente tentoonstellingsruimte gewijd aan Belgisch design en zijn geschiedenis.

Verrijkt door een programma van tijdelijke tentoonstellingen, verkent het Design Museum Brussel ook andere gebieden van designcreatie en de impact ervan op de maatschappij en ons dagelijks leven.

Door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, conferenties en evenementen wil het museum design begrijpelijk en toegankelijk maken voor iedereen.
  • Het Design Museum Brussels bevindt zich in het noordelijke deel van de stad Brussel :
    - Op 5 minuten wandelen van het metro- en tramstation Heizel/Heysel (lijn 6 en 7) en recht tegenover Paleis 5 van de Heizel, op 100 m van het Atomium.
    - Metro: lijn 6 - station Heizel / Heysel
    - Tram : lijn 7 - station Heizel / Heysel
    - Bus : lijn 14 en 83 - station Heizel / Heysel
    - Toeristische bussen: halte van de rode bussen (City Sightseeing Brussels) op 100 m aan de voet van het Atomium
    - Villo: station 281 op 30 m (Eeuwfeestlaan).
    - Parkeerplaats met 500 betaalde parkeerplaatsen op 50 m van de ingang (Parking Trade Mart - Atomiumlaan)
  • 6 Heysel / Heizel
  • 7 Heysel / Heizel

Het Design Museum Brussel is een plek gewijd aan design en zijn geschiedenis. Kom en ontdek alle mogelijkheden van designcreatie, in al haar facetten, van de 20e eeuw tot vandaag. En kom er met de trein, dat is pas klasse!

------------------------

Geniet van deze elegante treinreis tegen een geweldige prijs: koop je tickets voor het Design Museum Brussel en krijg 50% korting met het Discovery Ticket!

 

Koop je e-ticket op https://designmuseum.brussels/ en voeg een gratis Discovery Ticket voucher toe aan je winkelmandje.

Let op de Discovery Ticket code op je Design Museum Brussels e-ticket: het is een code van 16 tekens.

Bestel je Discovery Ticket hier.

Print je Discovery Ticket of toon de PDF op je smartphone scherm wanneer je incheckt in de trein.

Geniet van je reis naar Design Museum Brussel!

Profiteer van de Discovery Ticket aanbieding!
  • Uurrooster

    16/10/2024 - 13/04/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

Van het nauwelijks bekende werk van Maria Sèthe, tot de Belgische Art Nouveau en Hélène Denis-Bohy’s gedurfde moderne typografie voor haar feministische pamfletten gedrukt op de La Cambre drukpers, van buitengewoon Belle Époque keramiek gemaakt door ontwerpsters opgeleid aan België’s eerste vakschool voor vrouwen, tot kantwerk uit raffia vervaardigd door anonieme handen in Congolese missiescholen. De tentoonstelling belicht de waardevolle maar ondergewaardeerde creativiteit van vrouwen uit diverse gebieden van handwerk en design vanuit een originele, thematische benadering. Met de nadruk op zichtbaarheid, onderzoekt de tentoonstelling hoe vrouwen design hebben ingezet voor hun emancipatie door het signeren van hun werk, deel te nemen aan tentoonstellingen en bij te dragen aan belangrijke ontwikkelingen in hun vakgebied. Hun werk wordt hier gepresenteerd als een bewijs van hun veerkracht, vernieuwing en creativiteit. Tegelijkertijd gaat de tentoonstelling in op de uitdagingen van onzichtbaarheid waarmee vrouwelijke ontwerpers werden geconfronteerd. Hun auteurschap werd vaak verhuld door maatschappelijke normen, sociale klasse, omdat ze achter de schermen werkten of in samenwerkingsverbanden. Deze tentoonstelling belicht hoe verwaarloosde of foutief geattribueerde bijdragen hebben geleid tot hun onbekendheid en miskenning. De tentoonstelling kijkt ook naar het pad naar professionalisering die deze vrouwelijke ontwerpers aflegden door onderwijsinstellingen (als studenten en docenten), organisaties en netwerken om hun plaats te verwerven in professionele kringen. Deze reis onthult hun vastberadenheid en de middelen die ze hebben ingezet om hun stempel te drukken in een overwegend mannelijke sector. Ten slotte toont het gebied van huisvlijt hoe vrouwen vanuit en voor hun huiselijke omgeving, hun eigen visuele en materiële cultuur creëerden, die op haar beurt als inferieur werd beschouwd of voor moralistische doeleinden werd geïnstrumentaliseerd. De creaties werden gedreven door praktische noden, traditie, zogenaamde “deugd” of een gebrek aan geschikte alternatieven op de commerciële markt. Ze benadrukken hoe vrouwelijke makers, zowel individueel als gezamenlijk, hun vindingrijkheid en inventiviteit hebben ingezet om hun visies tot uitdrukking te brengen.

  • Uurrooster

    16/10/2024 - 09/03/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

  • Prijs

    Normal: 8,00 € - Article 27: 1,25 €

Na een presentatie in Weil am Rhein, Rotterdam en Wenen, komt de langverwachte tentoonstelling Here We Are! Women in Design 1900 – Today naar Brussel. Via een rijke collectie aan creatieve ontwerpen, traceert de tentoonstelling – gecureerd door Susanne Graner, Viviane Stappmanns en Nina Steinmüller van het Vitra Design Museum team – het werk en de werkomstandigheden van vrouwen in design – vanaf het begin van modernisme tot nu. Een reis doorheen 120 jaar designgeschiedenis die een veelzijdig verhaal vertelt over design in het licht van de strijd voor gelijke rechten en waardering. Vrouwen hebben een cruciale bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van modern design, zowel creatief als commercieel, en toch worden ze vaak over het hoofd gezien. De tentoonstelling wil dit evenwicht herstellen en plaatst 80 vrouwelijke ontwerpers die de designindustrie mee hebben vormgegeven in de spotlights, waaronder pioniers Charlotte Perriand, Eileen Gray, Lilly Reich en Clara Porset of ondernemers Florence Knoll en Armi Ratia, maar ook ontdekkingen zoals de sociaal bewogen Jane Addams. De tentoonstelling – chronologisch opgebouwd in vier secties – biedt een frisse kijk op modern en hedendaags design.

Vergezel ons in het Design Museum Brussels voor een panelgesprek over de manieren waarop vrouwen bijdragen aan sociale verandering door ontwerppraktijken die kunst, vakmanschap en technologie combineren. Het panel brengt curatoren, docenten en historici samen en onderzoekt hoe ontwerp onder leiding van vrouwen gemeenschappen kan betrekken en transformeren. Design Stories maakt deel uit van Looking Through Objects: Women in Contemporary Polish Design – een onderzoeksproject waarin wordt onderzocht hoe vrouwen bijdragen aan verandering door middel van ontwerp en creatieve praktijken. Het project omvat een reizende tentoonstelling, lezingen, gesprekken en interviews op verschillende locaties in Polen, het Verenigd Koninkrijk, België en de Baltische staten. De paneldiscussie Design Stories / Brussels is een startpunt voor de komende tentoonstelling Looking Through Objects die van 9 mei tot 28 september 2025 te zien is in het Design Museum Brussels. Design Stories / Brussels en Looking Through Objects is een samenwerking tussen het Design Museum Brussels, het Pools Instituut Brussel, SWPS University, het Royal College of Art, en in partnerschap met Disegno Journal. Het initiatief maakt deel uit van het Poolse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie in 2025. Sprekers: Gian Luca Amadei, Arnaud Bozzini, Agnieszka Jacobson-Cielecka, Katarina Serulus, Marjan Sterckx. Gemodereerd door: Oli Stratford, Disegno Journal. Projectcuratoren: Gian Luca Amadei en Agnieszka Jacobson-Cielecka. Coördinator Design Museum Brussels: Terry Scott.

  • Prijs

    Normal: 10,00 € - Etudiants: 5,00 €

Op 11 februari 2025 organiseren PAF en Design Museum Brussels samen het gesprek ‘Rebalancing: gender bias in the design world’, in het kader van de tentoonstelling Untold Stories – Vrouwelijke ontwerpers in België 1880-1980. Samen met de sprekers en het publiek bespreken we thema’s die in de tentoonstelling aan bod komen, gaande van professionalisering versus huisvlijt, (on)zichtbaarheid, auteurschap en samenwerking. We nodigen iedereen uit om deel te nemen aan het gesprek en ervaringen en ideeën te delen om te bouwen aan een meer rechtvaardige en inclusieve (interieur)designsector. Door de patriarchale krachten die historisch vorm hebben gegeven aan design, is het werk van vrouwelijke ontwerpers vaak afwezig of onzichtbaar in collecties, archieven en academische literatuur. Hoe werken gendervooroordelen en ongelijkheid vandaag de dag nog steeds? Hoe hebben patriarchale mechanismen de (interieur)designsector gevormd, van gendergecodeerd onderwijs tot ideeën over professionalisering en auteurschap? Wat is de ervaring van vrouwelijke ontwerpers in België vandaag? Waar lopen ze nog steeds tegenaan en welke tactieken of strategieën gebruiken ze om te floreren in hun ontwerppraktijk? En zijn er tactieken die we kunnen leren van de vrouwelijke ontwerpers die ons zijn voorgegaan? In dit gesprek denken we na over deze vragen met Nina Serulus (co-curator van de tentoonstelling Untold Stories – Vrouwelijke ontwerpers in België 1880-1980), Benoît Vandevoort (PhD researcher over de professionalisering van interieurdesign), Mathilde Pecqueur (textielontwerper, Maak&Transmettre) en Stefanie Everaert en Caroline Lateur (Doorzon interieurarchitecten). Sprekers: Nina Serulus (co-curator van de tentoonstelling Untold Stories – Vrouwelijke ontwerpers in België 1880-1980) Benoît Vandevoort (PhD researcher over de professionalisering van interieurdesign) Mathilde Pecqueur (textielontwerper, Maak&Transmettre) Stefanie Everaert en Caroline Lateur (Doorzon interieurarchitecten) Programma: 19:00 – 19:15: Introductie 19:15 – 20:00: Gesprek met de sprekers over het herbalanceren van gendervooroordelen en ongelijkheid in de (interieur)ontwerpsector 20:00 – 20:45: Gesprek in kleine groepjes over Professionalisering <> Huisvlijt Zichtbaarheid <> Onzichtbaarheid Collectieven/Samenwerking <> Auteurschap 20:45 – 21:00: Conclusies

Javier Gimeno-Martínez is universitair hoofddocent designgeschiedenis en -theorie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op kwesties van nationale identiteit en ontheemding in relatie tot design. Zijn artikelen zijn gepubliceerd in academische tijdschriften zoals Journal of Design History, Design Issues, Design and Culture, The Burlington Magazine en Urban Studies. Hij is de auteur van de boeken Design and National Identity (Bloomsbury Academic, 2016) en Design History and Culture. Methods and Approaches (Routledge, 2025). Hij is lid van de International Committee for Design History and Design Studies (ICDHS).