Design Museum Brussels
Sinds 2015 omvat de collectie van het museum, the Plastic Design Collection, het landschap van kunststoffen in design van de jaren 1950 tot nu. Naast deze collectie opende het museum belgisch design belge, een permanente tentoonstellingsruimte gewijd aan Belgisch design en zijn geschiedenis.
Verrijkt door een programma van tijdelijke tentoonstellingen, verkent het Design Museum Brussel ook andere gebieden van designcreatie en de impact ervan op de maatschappij en ons dagelijks leven.
Door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, conferenties en evenementen wil het museum design begrijpelijk en toegankelijk maken voor iedereen.

- Maandag : -
- Dinsdag : -
- Woensdag : -
- Donderdag : -
- Vrijdag : -
- Zaterdag : -
- Zondag : -
- T. +32 2 669 49 29
- Place de Belgique 1 Belgiëplein - 1020 Brussel
- https://designmuseum.brussels
- info@designmuseum.brussels

Het Design Museum Brussel is een plek gewijd aan design en zijn geschiedenis. Kom en ontdek alle mogelijkheden van designcreatie, in al haar facetten, van de 20e eeuw tot vandaag. En kom er met de trein, dat is pas klasse!
------------------------
Geniet van deze elegante treinreis tegen een geweldige prijs: koop je tickets voor het Design Museum Brussel en krijg 50% korting met het Discovery Ticket!
Koop je e-ticket op https://designmuseum.brussels/ en voeg een gratis Discovery Ticket voucher toe aan je winkelmandje.
Let op de Discovery Ticket code op je Design Museum Brussels e-ticket: het is een code van 16 tekens.
Bestel je Discovery Ticket hier.
Print je Discovery Ticket of toon de PDF op je smartphone scherm wanneer je incheckt in de trein.
Geniet van je reis naar Design Museum Brussel!
-
Uurrooster
06/06/2025 - 02/11/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00
Honderd jaar geleden vond in Parijs L’Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes plaats, een evenement dat de naam zou geven aan de Art Deco-stijl. Het diende als een platform voor de jonge Sylvie Feron (1898-1984), die er exposeerde. Net als haar toekomstige echtgenoot, René Baucher (1902-1983), was ze een productieve leerling van één van de belangrijkste figuren van de beweging: de decoratieve kunstenaar, theoreticus en docent Paul Follot (1877-1941), directeur van l’École nationale des arts décoratifs in Parijs, die hen beiden aannam voor zijn Atelier Pomone. Tijdens deze vroege creatieve periode werkte het koppel ook voor Magasins Vanderborght in Brussel. Deze tentoonstelling onderzoekt het archiefmateriaal van de ontwerpen van het echtpaar, waaronder textiel, verlichting, objecten, tapijten en meubels uit die periode, met een focus op de samenhang tussen Art Deco-figuren en commerciële ondernemingen. Door een intensieve productie tussen Parijs en Brussel vormde de Art Deco-periode van het echtpaar Baucher-Feron de basis voor hun eigen studio en meubelzaak.
-
Uurrooster
18/10/2025 - 01/03/2026: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00
Aan de hand van de collectie van het Vitra Design Museum onderzoekt de tentoonstelling Design and Comics: Living in a Box de relatie tussen design en de wereld van strips. Om een visueel verhaal te creëren dat universeel begrepen kan worden, hebben striptekenaars codes ontwikkeld voor het overbrengen van informatie, waaronder de plaatsing van designobjecten. Aan het begin van de 20e eeuw drongen persagentschappen het stripverhaal op in het Amerikaanse perslandschap. Toen hun populariteit in Europa in de jaren 1920 explodeerde, begonnen striptekenaars, aangevoerd door Belgen als Hergé en Franquin, designobjecten te gebruiken om hun werk te illustreren. Striptekenaars van over de hele wereld volgden dit voorbeeld. In de jaren 1930 ontdekten lezers het uitgebreide formaat van strips in de vorm van stripboeken. Tijdens de jaren 1940 en 1950 wonnen nieuwe genres zoals superhelden, horror, romantiek en sciencefiction aan populariteit. Hoe meer strips er werden gepubliceerd, hoe meer designobjecten er in de tekeningen voorkwamen. In het begin van de jaren 1960, toen de popartbeweging centraal kwam te staan, drukte de kleurrijke, fantastische beeldtaal van strips zijn stempel op design, zoals te zien is in het bureau Boomerang van Maurice Calka in 1969 en de Tomato Chair van Eero Aarnio in 1971. In de jaren 1970 en 1980 ontstonden nieuwe talenten op het kruispunt van design en strips, zoals de striptekenaars/designers Joost Swarte en Javier Mariscal. Vandaag maken gedrukte versies van tijdschriften plaats voor digitale formaten en zijn graphic novels en manga een inspiratiebron geworden voor opmerkelijke designobjecten zoals de Manga Chairs serie (2015) ontworpen door de designstudio Nendo. De tentoonstelling Design and Comics: Living in a Box zal in Brussel een bijzondere aandacht besteden aan design in Belgische strips, een meer bepaald aan de atoomstijl en Franquins kenmerkende Belgische speelse modernisme.