Design Museum Brussels
Sinds 2015 omvat de collectie van het museum, the Plastic Design Collection, het landschap van kunststoffen in design van de jaren 1950 tot nu. Naast deze collectie opende het museum belgisch design belge, een permanente tentoonstellingsruimte gewijd aan Belgisch design en zijn geschiedenis.
Verrijkt door een programma van tijdelijke tentoonstellingen, verkent het Design Museum Brussel ook andere gebieden van designcreatie en de impact ervan op de maatschappij en ons dagelijks leven.
Door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, conferenties en evenementen wil het museum design begrijpelijk en toegankelijk maken voor iedereen.
- Maandag : -
- Dinsdag : -
- Woensdag : -
- Donderdag : -
- Vrijdag : -
- Zaterdag : -
- Zondag : -
- T. +32 2 669 49 29
- Place de Belgique 1 Belgiëplein - 1020 Brussel
- https://designmuseum.brussels
- info@designmuseum.brussels
Het Design Museum Brussel is een plek gewijd aan design en zijn geschiedenis. Kom en ontdek alle mogelijkheden van designcreatie, in al haar facetten, van de 20e eeuw tot vandaag. En kom er met de trein, dat is pas klasse!
------------------------
Geniet van deze elegante treinreis tegen een geweldige prijs: koop je tickets voor het Design Museum Brussel en krijg 50% korting met het Discovery Ticket!
Koop je e-ticket op https://designmuseum.brussels/ en voeg een gratis Discovery Ticket voucher toe aan je winkelmandje.
Let op de Discovery Ticket code op je Design Museum Brussels e-ticket: het is een code van 16 tekens.
Bestel je Discovery Ticket hier.
Print je Discovery Ticket of toon de PDF op je smartphone scherm wanneer je incheckt in de trein.
Geniet van je reis naar Design Museum Brussel!
-
Uurrooster
16/10/2024 - 13/04/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00
Van het nauwelijks bekende werk van Maria Sèthe, tot de Belgische Art Nouveau en Hélène Denis-Bohy’s gedurfde moderne typografie voor haar feministische pamfletten gedrukt op de La Cambre drukpers, van buitengewoon Belle Époque keramiek gemaakt door ontwerpsters opgeleid aan België’s eerste vakschool voor vrouwen, tot kantwerk uit raffia vervaardigd door anonieme handen in Congolese missiescholen. De tentoonstelling belicht de waardevolle maar ondergewaardeerde creativiteit van vrouwen uit diverse gebieden van handwerk en design vanuit een originele, thematische benadering. Met de nadruk op zichtbaarheid, onderzoekt de tentoonstelling hoe vrouwen design hebben ingezet voor hun emancipatie door het signeren van hun werk, deel te nemen aan tentoonstellingen en bij te dragen aan belangrijke ontwikkelingen in hun vakgebied. Hun werk wordt hier gepresenteerd als een bewijs van hun veerkracht, vernieuwing en creativiteit. Tegelijkertijd gaat de tentoonstelling in op de uitdagingen van onzichtbaarheid waarmee vrouwelijke ontwerpers werden geconfronteerd. Hun auteurschap werd vaak verhuld door maatschappelijke normen, sociale klasse, omdat ze achter de schermen werkten of in samenwerkingsverbanden. Deze tentoonstelling belicht hoe verwaarloosde of foutief geattribueerde bijdragen hebben geleid tot hun onbekendheid en miskenning. De tentoonstelling kijkt ook naar het pad naar professionalisering die deze vrouwelijke ontwerpers aflegden door onderwijsinstellingen (als studenten en docenten), organisaties en netwerken om hun plaats te verwerven in professionele kringen. Deze reis onthult hun vastberadenheid en de middelen die ze hebben ingezet om hun stempel te drukken in een overwegend mannelijke sector. Ten slotte toont het gebied van huisvlijt hoe vrouwen vanuit en voor hun huiselijke omgeving, hun eigen visuele en materiële cultuur creëerden, die op haar beurt als inferieur werd beschouwd of voor moralistische doeleinden werd geïnstrumentaliseerd. De creaties werden gedreven door praktische noden, traditie, zogenaamde “deugd” of een gebrek aan geschikte alternatieven op de commerciële markt. Ze benadrukken hoe vrouwelijke makers, zowel individueel als gezamenlijk, hun vindingrijkheid en inventiviteit hebben ingezet om hun visies tot uitdrukking te brengen.
-
Uurrooster
16/10/2024 - 09/03/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00
-
Prijs
Normal: 8,00 € - Article 27: 1,25 €
Na een presentatie in Weil am Rhein, Rotterdam en Wenen, komt de langverwachte tentoonstelling Here We Are! Women in Design 1900 – Today naar Brussel. Via een rijke collectie aan creatieve ontwerpen, traceert de tentoonstelling – gecureerd door Susanne Graner, Viviane Stappmanns en Nina Steinmüller van het Vitra Design Museum team – het werk en de werkomstandigheden van vrouwen in design – vanaf het begin van modernisme tot nu. Een reis doorheen 120 jaar designgeschiedenis die een veelzijdig verhaal vertelt over design in het licht van de strijd voor gelijke rechten en waardering. Vrouwen hebben een cruciale bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van modern design, zowel creatief als commercieel, en toch worden ze vaak over het hoofd gezien. De tentoonstelling wil dit evenwicht herstellen en plaatst 80 vrouwelijke ontwerpers die de designindustrie mee hebben vormgegeven in de spotlights, waaronder pioniers Charlotte Perriand, Eileen Gray, Lilly Reich en Clara Porset of ondernemers Florence Knoll en Armi Ratia, maar ook ontdekkingen zoals de sociaal bewogen Jane Addams. De tentoonstelling – chronologisch opgebouwd in vier secties – biedt een frisse kijk op modern en hedendaags design.
Marjan Sterckx is hoofddocent aan de opleiding Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent, waar zij doceert over 19de eeuwse kunst, historisch interieur en design. Ze richtte de UGent-VUB-onderzoeksgroep The Inside Story: Art & Interior 1750–1950 (ThIS) op en is co-editor van het Tijdschrift voor Interieurgeschiedenis en Design en van Brepols’ boekenserie XIX. Studies in Nineteenth-Century Art and Visual Culture. Haar onderzoek situeert zich op de raakvlakken van kunst, gender en ruimte in de periode ca. 1750–1950. Ze redigeerde enkele boeken over 19de eeuwse kunst en maakte als curator de tentoonstellingen Crime Scenes. Interbelluminterieurs door de lens van de forensische fotografie in Gent (2021) en Yvonne Serruys. Beeldhouwer van de nieuwe vrouw in (Menen, 2023).
-
Prijs
Normal: 35,00 € - Enfants: 0,00 € - Jeunes: 15,00 €
Neem op 15 december deel aan onze Design Brunch en geniet van een gezellig moment met je vrienden en familie in het Design Museum Brussels. Het museumteam verwelkomt je graag op zijn eindejaarsbrunch, een warm, feestelijk evenement vol ontdekkingen. Ontdek het museum, de collecties en de lopende tentoonstellingen. Voor kinderen is er een creatieve workshop gepland rond de verbeelding en ontdekking van de onze collecties. Het is ook de perfecte gelegenheid om wat originele eindejaarsinkopen te doen in de museumshop. Leun achterover, geniet van de zoete en hartige gerechten, bewonder het programma en schuif bij ons aan tafel! [Het gedetailleerd programma wordt snel aangekondigd]
Katarina Serulus is onafhankelijk onderzoeker en curator. In 2016 verdedigde ze aan de Universiteit Antwerpen haar doctoraat getiteld Design & Politics. The Public Promotion of Industrial Design in Postwar Belgium (1950-1986) (Universitaire Pers Leuven, 2018). In 2020 initieerde ze als projectmanager bij het Vlaams Architectuurinstituut (VAI) in Antwerpen het project Wiki Women Design, dat veel vrouwelijke architecten en ontwerpers uit de geschiedenis uit de schaduw heeft gehaald. Ze heeft ook verschillende tentoonstellingen over design en architectuur gecureerd: Panorama. A History of Modern Design in Belgium (Design Museum Brussels, 2017) en Designing the Night. Graphic Design and Belgian Club Culture 1970-2000 (Design Museum Brussels, 2019), Léon Stynen, architect (Vlaams Architectuurinstituut, 2018) en Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today.
Javier Gimeno-Martínez is universitair hoofddocent designgeschiedenis en -theorie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op kwesties van nationale identiteit en ontheemding in relatie tot design. Zijn artikelen zijn gepubliceerd in academische tijdschriften zoals Journal of Design History, Design Issues, Design and Culture, The Burlington Magazine en Urban Studies. Hij is de auteur van de boeken Design and National Identity (Bloomsbury Academic, 2016) en Design History and Culture. Methods and Approaches (Routledge, 2025). Hij is lid van de International Committee for Design History and Design Studies (ICDHS).