Huis van de Europese geschiedenis

Reviews
4,5/5 (4634 Google reviews)
Het Huis van de Europese geschiedenis neemt de bezoeker mee op een reis door de Europese geschiedenis en geeft die stof tot nadenken over de toekomst.
Toegang is gratis, met audiogidsen in de 24 officiële talen van de Europese Unie.

In het hart van het Huis van de Europese geschiedenis, toont de permanente tentoonstelling objecten, reconstructies en multimedia instrumenten om bezoekers een tot nadenken stemmend verhaal te vertellen dat de focus legt op Europa in de 19e en de 20e eeuw.

Het museum organiseert regelmatig tijdelijke tentoonstellingen, die bijvoorbeeld vanuit een historisch oogpunt licht werpen op het groeiend probleem van afval in Europa. Andere voorbeelden van thema’s zijn desinformatie, of Europese kunst in tijden van oorlog.
ONTDEK DE HUIDIGE TIJDELIJKE TENTOONSTELLING OP DE WEBSITE.

Leraren en studenten

Leerhulpmiddelen zijn verkrijgbaar ter plekke en ook online.
Hier vindt u informatie voor docenten, klas- en groepsactiviteiten, foto’s, video’s, en getuigenissen.
Deze leermiddelen gemakkelijk aangepast worden om in de klas te gebruiken.

Families

Families met kinderen tussen de 6 en 10 jaar kunnen een rugzakje krijgen om ‘door de tijd te reizen’ en zo verschillende historische periodes uit het verleden van Europa te ontdekken! Kinderen kunnen geschiedenis ruiken, voelen en beleven zoals nooit tevoren, door middel van een rollenspel dat zich afspeelt in een reisbureau uit de jaren 60, in de schoenen van een astronaut te stappen of door te worstelen met robots.

Bezoekers hebben toegang tot de familieruimtes tijdens de openingsuren.
Deze ruimtes zijn beschikbaar in de 24 officiële talen van de Europese Unie.
Ondersteunde leeractiviteiten vinden plaats op woensdag, zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Toegang is gratis. Het is niet verplicht om te reserveren.

Het museum is familie-vriendelijk, met aparte ruimte om uw baby te verschonen en is toegankelijk voor kinderwagens. Ouders kunnen van mening zijn dat sommige onderdelen van de permanente tentoonstelling alleen geschikt zijn voor kinderen vanaf elf jaar.
  • Het Huis van de Europese geschiedenis is met de trein (Brussel-Luxemburg), bus of metro bereikbaar.
    De dichtstbijzijnde haltes zijn Maalbeek en Schuman op metrolijnen 1 en 5 en de halte Troon op de lijnen 2 en 6.
  • 1, 5 Schuman - 2, 6 Trône / Troon

Als onderdeel van de tijdelijke tentoonstelling “Bellum et Artes – Europa en de Dertigjarige Oorlog” presenteert het Huis van de Europese geschiedenis met trots drie bijzondere en zeer verschillende Europese films die de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) vertegenwoordigen en (opnieuw) verbeelden. De films worden in het Engels geïntroduceerd door filmcurator Wouter Hessels en worden gevolgd door een vraag-en-antwoordsessie en een discussie. Toegang tot de vertoningen is gratis – vooraf aanmelden is verplicht. Vóór de vertoning van elke film kunt u om 18.15 uur deelnemen aan een rondleiding van 45 minuten over de tijdelijke tentoonstelling Bellum et Artes, waarin de Dertigjarige Oorlog door de lens van verschillende soorten kunst wordt bekeken. Voor de rondleiding moet u zich vooraf aanmelden (links hieronder); deze omvat een “actieve participatie”-methode, gebaseerd op Visible Thinking Routines. Verhaal van een nar (Bláznova kronika) - Woensdag 13.11.2024 Karel Zeman, Tsjechoslowakije, 1964. 81 minuten, oorspronkelijke versie, EN ondertiteling Aanmelden voor de rondleiding (18.15-19.00 uur) Aanmelden voor de filmvoorstelling (19.00-21.30 uur) Het Verhaal van een nar is een zwarte komedie tegen de oorlog die zich afspeelt tijdens de Dertigjarige Oorlog. De filmregisseur en animator Karel Zeman (1910-1989), vaak de Tsjechische Georges Méliès genoemd, combineert live action met animatie, geïnspireerd door het artistieke werk en de stijl van de in Zwitserland geboren, Duitse graveur Matthäus Merian, die leefde tijdens de Dertigjarige Oorlog. Moeder Courage en haar kinderen (Mutter Courage und Ihre Kinder) - Woensdag 20.11.2024 Peter Palitzsch & Manfred Wekwerth, Duitsland, 1961, 151 minuten, oorspronkelijke versie, EN ondertiteling Aanmelden voor de rondleiding (18.15-19.00 uur) Aanmelden voor de filmvoorstelling (19.00-22.00 uur) Mutter Courage, het politieke meesterwerk van Bertolt Brecht (1898-1956), speelt zich af in de 17e eeuw tijdens de Dertigjarige Oorlog. Het stuk volgt de lotgevallen van Anna Fierling, bijgenaamd “Moeder Courage”. Ze wil haar brood verdienen met de oorlog waarbij alle Duitse staten, Frankrijk en Zweden betrokken zijn. Brecht schreef het stuk in verzet tegen de opkomst van het fascisme en nazisme. In 1961 werd het geweldige anti-oorlogsstuk bewerkt voor het witte doek met Brecht’s weduwe, Helene Weigel, in de titelrol. Nightwatching - Woensdag 27.11.2024 Peter Greenaway, Nederland/VK/Frankrijk/Duitsland/Polen/Canada, 2007, 134 minuten, oorspronkelijke versie Aanmelden voor de rondleiding (18.15-19.00 uur) Aanmelden voor de filmvoorstelling (19.00-22.00 uur) Nightwatching is een extravagante fictiefilm van schilder en filmmaker Peter Greenaway (geboren in 1942) die het persoonlijke leven en de kunst van de beroemde Nederlandse schilder Rembrandt van Rijn uit de Gouden Eeuw verbeeldt. De film concentreert zich op de creatie van het schilderij van 1642, “De Nachtwacht”. Rembrandt (1606-1669), die leefde en veel leed tijdens de Dertigjarige Oorlog, is een van de grootste beeldende kunstenaars aller tijden. Nightwatching brengt een flamboyant eerbetoon aan de Nederlandse meester. Over Wouter Hessels Wouter Hessels studeerde Romaanse taal- en letterkunde, filosofie en audiovisuele en dramatische kunsten in Antwerpen en Brussel. Sinds 1995 doceert hij film- en mediageschiedenis aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound) in Brussel en filmanalyse aan het INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle) in Brussel en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Van 2006 tot 2011 was hij gasthoogleraar filmgeschiedenis aan de Baltic Film, Media and Arts School (Universiteit van Tallinn in Estland) en van 2020 tot 2022 gasthoogleraar aan de ULB (Vrije Universtiteit van Brussel). Hij heeft lesgegeven in Parijs, Rome, Amsterdam, Berlijn, Bologna, Praag, Istanbul, Rio de Janeiro en Kaapstad. Van 2011 tot 2012 was hij directeur en curator van het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Cinematek) en nu werkt hij als filmcurator voor het kasteel van Gaasbeek. Hij schrijft essays en opinieartikelen over kunst, film, media, politiek en onderwijs. Wouter schrijft en performt poëzie in het Nederlands, Frans, Engels en Italiaans. Zijn levensmotto is “Lang leve het leven, de liefde en de kunst”.

Ongeveer tien jaar geleden kwam het onderwerp van geroofde kunst op de voorgrond van de publieke discussie, mede dankzij de film The Monuments Men van George Clooney. De film ging over kunstroof tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar de praktijk is misschien wel zo oud als oorlog zelf. Het was zeker de standaardpraktijk 400 jaar geleden tijdens een van de meest vernietigende conflicten in de Europese geschiedenis – de Dertigjarige Oorlog (1618-1648). Tijdens dit conflict namen de overwinnaars verbazingwekkende collecties kunstwerken en boeken in bezit. Door de talloze overdrachten van kunstvoorwerpen, die soms zelfs meerdere keren van eigenaar en locatie wisselden, werd geroofde kunst uit die periode een belangrijk onderdeel van het gemeenschappelijke culturele erfgoed van Europa. Bellum et Artes (Oorlog en Kunst), de huidige tijdelijke tentoonstelling van het museum die deze kwesties behandelt, zal het startpunt vormen van een paneldiscussie over het onderwerp geroofde kunst in de geschiedenis op woensdagavond 4 december. Een kunsthandelaar, een advocaat en een kunsthistoricus – Patrick Mestdagh, Marie-Sophie de Clippele en Susanne Jaeger – zullen het onderwerp ongeveer anderhalf uur in het Huis van de Europese Geschiedenis bespreken en vervolgens vragen van het publiek beantwoorden. Kunstjournalist Catherine Hickley zal de discussie, die in het Engels zal worden gevoerd, modereren. Bellum et Artes (Oorlog en kunst) gaat over de rol van de kunsten tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648). De tentoonstelling, die loopt tot begin 2025, behandelt de relatie tussen conflict en artistieke expressie. Onderzocht wordt hoe de strijdende partijen de kunst gebruikten om hun macht te benadrukken en hoe kunstwerken de oorlogsgebeurtenissen documenteerden en becommentarieerden. Om deel te nemen is aanmelding noodzakelijk.