Centre de la Gravure et de l'Image imprimée
6 to 12 temporary exhibitions are organised here each year (monographic or historical tours, thematic ensembles, exploration of a specific printing process, but also the virtual image and its new printing media).
Numerous other events are organised outside the walls, both in Belgium and abroad.
Pierre Alechinsky, Louise Bourgeois, Pol Bury, Jean Dubuffet, Anne Dykmans, Joan Miró, Kiki Smith, Antoni Tàpies, Luc Tuymans... More than 1,700 Belgian and international artists from the second half of the 20th century to the present day, make up the astonishing collection of almost 16,000 works housed at La Louvière, 10 rue des Amours.
The museum is entirely dedicated to contemporary printmaking, and offers a wide range of opportunities for encounters, reflection and initiation into contemporary graphic expression.
Every person has the opportunity to learn about contemporary printmaking through activities designed by the educational team: games, introductory workshops, printmaking courses, professional workshops, educational packages, etc.
A range of activities have also been set up for family visits with children, including a barda-game, the games trails, the texts at a child's level.

- T. +32 64 27 87 27
- Rue des Amours 10 - 7100 La Louvière
- www.centredelagravure.be
- accueil@centredelagravure.be
Le Centre de la Gravure de La Louvière vous invite à découvrir Celles et ceux de Marchoul, une exposition consacrée à l'oeuvre du graveur belge et à l'impact de son enseignement auprès des artistes qu'il a formés.
L'oeuvre et l'impact de Marchoul
L’exposition Celles & Ceux de Marchoul célèbre non seulement l’œuvre du graveur belge Gustave Marchoul (1924‑2015), mais aussi l’impact de son enseignement auprès de ses anciens étudiants de l’Académie de Mons et surtout, de La Cambre.
Artiste majeur de l’après‑guerre, Marchoul a marqué l’histoire de la gravure par son approche rigoureuse et innovante des techniques comme l’eau‑forte, la pointe sèche et la xylographie. Ses œuvres, oscillant entre ombres et lumières, explorent des formes figuratives ou abstraites et poétiques.
Grâce à une pédagogie exigeante, Marchoul a formé de futurs artistes sans imposer un style. Chacun de ses élèves a développé un univers propre, témoignant de la liberté artistique encouragée par leur maître.
Une plongée fascinante dans un art riche et diversifié, qui révèle la profondeur du lien entre création et transmission.